Uudistuminen vs. kehittyminen

Tämän päivän sana tuntuu olevan uudistuminen.

Ihmiset uudistavat itseään uusilla vaatteilla ja muilla ulkonäönmuutoksilla. Erilaisten tuotteiden ulkokuoret ja etiketit muuttuvat säännöllisesti. Poliisiorganisaatio uudistaa ilmettään uusilla teippauksilla autoissaan ja pukeutumisessa.

Firmat uusivat logojaan ja muita yritystensä mainoksia. Yleisradio käytti kosolti rahaa oman ilmeensä uudistamiseen ja jopa poliittiset puolueet pohtivat kokouksissaan miten uusiutua, jotta hiipuva kannatus saataisiin nousujohteiseksi.

Meidän tulee kehittyä ei uudistua.

Näitä kaikkia tuntuu yhdistävän yksi asia, pintapuolinen imagon kiillotus.

Uudistuminen kuuluu markkinatalouteen. Tuotetta pyritään väkisin pitämään kiinnostavana, että se menisi paremmin kaupan ja tuottaisi enemmän voittoa. Sisältö ei pääasiallisesti muutu mihinkään. Se pysyy yleensä samana, pienen pieniä ja epäolennaisia mikromuutoksia lukuun ottamatta.

Ei hyvää ja toimivaa tarvitse uudistaa väkisin ja huonon parantamiseen pyrkiminen pinnallisin keinoin on turhaa. Joskus vanhan on väistyttävä uuden tieltä, jotta kehitys voisi edetä.

Tähän pinnalliseen uudistustyöhön käytetylle vaivalle ja rahalle olisi varmasti käyttöä myös toisaalla.

Meidän tulee kehittyä ei uudistua. Uudistuminen nykymaailmassa on pääasiallisesti itsensä – ja muiden petkuttamista.

Lähetä kommentti